اصول بازاریابی پیامکی
در این مقاله،اصول بازاریابی پیامکی را به همراه سایر اشتباهات مهم بررسی خواهیم کرد تا از این موارد بتوانیم برای تاثیرگذاری و بازدهی بیشتر استفاده کنیم و یک بازاریابی پیامکی هدفمند داشته باشیم. وقتی که میشنوید صدای اعلانی آشنا از تلفن شما میآید، چه اتفاقی میافتد؟ شما تلفن همراهتان را برمیدارید تا بررسی کنید چه کسی برای شما پیام ارسال کرده است، درست است؟
اگر متنی که دریافت میکنید از طرف یکی از اعضای خانواده یا دوست شما نباشد، ممکن است یک پیام تبلیغاتی از طرف یک شرکت باشد.آیا آن پیام شما را خوشحال میکند یا شما را آزار میدهد؟
واکنش شما احتمالاً به این بستگی دارد که آیا فرستنده پیامک در صورت رعایت اصول بازاریابی پیامکی، بهترین شیوههای بازاریابی پیامکی را دنبال کرده است یا خیر؟
رعایت نکات مربوط به بازاریابی پیامکی در این مقاله باعث میشود که روش بازاریابی پیامکی شما به جای آزاردهنده بودن، مؤثر باشد.
قبل از اینکه این نکات را بیاموزیم، بیایید به طور خلاصه در مورد اینکه بازاریابی پیامکی چیست صحبت کنیم.
بازاریابی پیامکی چیست؟
بازاریابی پیامکی (SMS marketing) استراتژیای است که به مشاغل امکان میدهد از طریق پیام کوتاه به مشتریان پیام ارسال کنند بهعبارتدیگر، بازاریابی پیامکی به پیامرسانی متنی اشاره دارد.
مشاغل میتوانند برای افزایش آگاهی از برند، افزایش تعامل و حتی تولید و فروش، پیامهای متنی را برای مشتریان ارسال کنند.
در واقع هیچ دلیلی برای ارسال پیامهای تبلیغاتی پیامکی وجود ندارد به جز همین موارد. در اینجا فقط چند روش برای استفاده از آنها وجود دارد:
یک کوپن تخفیف پیشنهاد دهید:
شما بهسادگی و تنها با یک یا چند پیشنهاد وسوسهکننده و همراه با مناسبت خاص مثل اعیاد، حراج فصلی و جمعه سیاه (Black Friday) ، مشتریانتان را به سمت فروشگاهتان هدایت کنید.
فروش را تبلیغ کنید:
نحوه فروشتان را تبلیغ کنید و سعی کنید حالا که بازاریابی شما دیجیتالی شده، فروش غیرحضوری و دیجیتال را هم در دستور کار خود قرار دهید.
محصولات جدید را اعلام کنید:
پیام کوتاه و کلاً بازاریابی دیجیتال یک بستر تبلیغاتی همیشگی و ۲۴ ساعته برای استفاده شما است، پس هر زمان که محصولات و بار جدید شما رسید همان موقع به مشتریان اعلام کنید.
ارسال بهروزرسانیها و اعلانها:
اگر محصولات شما دیجیتالی است هرچند وقت یک بار مشکلات آن را حل کنید و آن را بهروز رسانی کنید و ارتقا دهید. خیلی راحت میتوانید به مخاطبانتان پیشنهاد دهید تا آنها هم از این بروز رسانی استفاده کنند.
یادآوریهای مشتریان را اعلام کنید:
اگر کسبوکار شما بهگونهای است که نیازمند یادآوریهای هفتگی ماهیانه یا حتی سالیانه به مشتریان است، پیام کوتاه بهترین روش اطلاعرسانی است. مثلاً شما یک کسبوکار خدمات و سرویس اتومبیل دارید می توانید سرویسهای فصلی را به آنها اطلاع دهید.
بازخورد مشتری را جمعآوری کنید:
شما برای پیشرفت در کسبوکارتان و نزدیک شدن به آن چه مخاطب شما انتظار دارد، به نظرات، پیشنهادها و انتقادهای آنها برای هرچه بهترشدن آینده شغلی و تجارتتان نیاز دارید. پس میتوانید با ارسال پیامهای نظرسنجی نظر آنها را مطلع شوید.
بهطورکلی برای دریافت این پیامهای متنی، مشتریان معمولاً ملزم هستند که ابتدا با ارسال پیام کوتاه به یک کلمه کلیدی در یک کد کوتاه ۵ یا ۶ رقمی، به یک سیستم خودکار مراجعه کنند. بهعنوانمثال، یک فست فود ممکن است از مشتریانش بخواهد کلمه کلیدی “PIZZA” را به شماره ۷۸۳۰۲ پیامک کنند تا سفارش مورد نظر خود را انتخاب کنند.
پس از ارسال پیام کوتاه به کلمه کلیدی، شمارهتلفن کاربر در یک نرمافزار بازاریابی پیامکی ذخیره میشود و از آن به بعد، شرکت میتواند پیامهای متنی را برای کاربر ارسال کند.
حال که از نحوه عملکرد بازاریابی پیامکی مطلع شدید، بیایید نگاهی به مزایای ارسال پیام کوتاه به مشتریان و مخاطبان خود بیندازیم.
۳ مزیت برتر بازاریابی پیامکی
درحالیکه برخی از بازاریابان فکر میکنند بازاریابی پیامکی منسوخ شده، ترجیح میدهند از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنند، بازاریابی پیامکی مزایای بسیاری دارد که نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد، از جمله:
۱. تحویل سریع مثل رعدوبرق
بازاریابی در بین کاربران موبایل بهسرعت برقرار است. وقتی پیام متنی را ارسال میکنید، بلافاصله توسط مشتریانتان دریافت می شود.
به همین دلیل، میتوانید پیامهای حساس به زمان مانند فروش ویژه و تبلیغات مربوط به رویدادها را ارسال کنید.
بنابراین، هنگامیکه دکمه “ارسال” را فشار دهید، صدها کاربر بلافاصله پیام شما را دریافت میکنند.
بهعلاوه، افراد همیشه تلفنهای خود را همراه دارند و احتمال مشاهده پیام شما به محض ارسال زیاد است.
در واقع ۹۰٪ پیامکها در ۳ دقیقه اول خوانده میشوند.
۲.نرخهای باز بسیار بالاتر
وقتی کاربران پیام بازاریابی از طریق ایمیل دریافت میکنند، باید صندوق ورودی خود را “بررسی” کنند. این به معنای دریافت اعلان، بازکردن یک برنامه تلفن همراه و اسکن از طریق پیامهای موجود در صندوق ورودی آنها است. که کاربران بسیاری از اعلانهای ایمیل و رسانههای اجتماعی روزانه را نادیده میگیرند.
اما در بازاریابی پیامکی، کاربران بلافاصله با یک اعلان متن از پیام جدید مطلع میشوند. ازآنجاکه افراد معمولاً از دوستان و خانواده خود متنی دریافت میکنند، احتمال کمتری دارد که این اعلانها نادیده گرفته شوند.
بهعلاوه، اکثر تلفنها قسمتی از پیامهای متنی را بر روی صفحه ،نمایش میدهند.همچنین بازاریابی پیامکی شخصیتر است و از سایر اعلانها متمایز است و باعث میشود بازاریابی پیامکی نسبت به هر کانال بازاریابی نرخ بازتری داشته باشد.
نرخ باز پیام کوتاه چیست؟
خوب، در سال ۲۰۱۸ آنها به ۹۸٪ رسیدند!
نرخ باز خوب برای موفقیت در کمپین بازاریابی پیامکی شما مهم است. اگر کاربران اصلاً پیامهای شما را باز نمیکنند، شما اساساً وقت خود را تلف کردهاید.
۳. نرخ پاسخ بالاتر
پیامهای بازاریابی پیام کوتاه نهتنها توسط کاربران بیشتر باز میشود، بلکه نرخ پاسخ بالاتری نیز دارند. نرخ پاسخ متوسط برای بازاریابی اس ام اس ۴۵٪ است.
نرخ پاسخ شما میتواند به شما نشان دهد که پیامهای بازاریابی پیامکی شما مؤثر است. بهعنوانمثال، اگر پیام خاصی سرعت پاسخگویی کمی دارد، میتوانید پیام خود را تغییر داده و دوباره ارسال کنید. اگر بار دیگر کاربران بیشتری پاسخ دهند، میدانید که در مسیر درستی قرار دارید.
بهعلاوه، نرخ پاسخ بالاتر میتواند منجر به فروش بیشتر شود.
دریافت پیامک برای بسیاری از مشتریان روش موردعلاقه آنها برای برقراری ارتباط است و ۷۰٪ مشتریان میگویند پیام کوتاه روش خوبی برای جلبتوجه کسبوکارها است.
با برقراری ارتباط با مشتریان به همان روشی که میخواهند، احتمالاً مشاغل شما شاهد تعامل و دریافت پاسخ خواهند بود.
گذشته از این ۳ مزیت عالی، بازاریابی پیامکی نیز مقرونبهصرفه است و راهاندازی آن نیز آسان است.
اکنونکه از مزایای بازاریابی پیامکی مطلع شدید، احتمالاً آماده پرش سریع هستید. اما اگر میخواهید کمپینهای بازاریابی پیامکی موفق ایجاد کنید، باید این کار را به درستی انجام دهید.
بازاریابی پیامکی: خوبها
اگر میخواهید مشتریان خود را با بازاریابی پیامکی خود تحت تأثیر قرار داده و به نتایج موردنظر خود برسید، این نکات را بررسی کنید.
۱. آیا مجوز دریافت کردهاید؟
صرف داشتن شمارهتلفن مخاطب به این معنی نیست که میتوانید پیش بروید و از آن استفاده کنید. ارسال پیامک به افراد بدون اجازه یا استفاده از لیست بازاریابی تلفن همراه برای ارسال پیام بهصورت تصادفی به مردم فقط یک پیام بزرگ نیست. در واقع غیرقانونی است.
شرکتها باید قبل از ارسال پیام کوتاه به آنها اجازه صریح بگیرند. شما میتوانید این کار را به ما بسپارید.
انجام خدمات اس ام اس مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال “بازاریابی دات آی آر”
۲. از ابزارهای بازاریابی پیامکی استفاده کنید
تلفن همراه شخصی خود را خراب نکنید و شروع به ارسال پیام کوتاه به مشتریان کنید. در عوض، از ابزارهای بازاریابی پیامکی استفاده کنید.
نرمافزار بازاریابی پیامکی به شما امکان میدهد بازاریابی پیامکی خود را خودکار کنید. این بدان معنی است که شما میتوانید به طور خودکار تماسها را پیگیری کنید ، زمان دقیق تحویل را تنظیم کرده و پیامهای متنی را که ناشی از رفتارهای خاص است ارسال کنید. بهعنوانمثال، وقتی مشتری خریدی انجام میدهد، میتوانید به طور خودکار بهروزرسانیهای تحویل را برای او ارسال کنید.
نرمافزار بازاریابی پیامکی همچنین پیگیری نتایج خود را برای شما آسان میکند. میتوانید ببینید که چند نفر پیام شما را بازکردهاند، چند بار روی پیوند کلیک شده و موارد دیگر.
پنل ارسال انبوه و مدیریت پیامک “بازاریابی دات آی آر”
۳. ارسال ارزشمند
وقتی کاربران تصمیم میگیرند پیامهای متنی را از شما دریافت کنند، انتظار دارند که این پیامها برایشان ارزش داشته باشد؛ بنابراین، فقط به دلیل منافع خودتان پیام کوتاه ارسال نکنید، شما باید آنها را ارزشمند کنید.
یکی از سادهترین راهها برای ارزشمند کردن پیامهای متنی ارائه پیشنهادهای شگفتانگیز مانند تخفیفها یا کوپنها است که منحصر به لیست بازاریابی پیامکی شماست.
پیشنهادهای اختصاصی باعث میشود مشتریهای شما احساس کنند مشتری VIP هستند
حتی اگر معاملات شما آنچنانکه به نظر میرسد انحصاری نباشد، اگر کاربر احساس خاص بودن کند، احتمالاً از این پیشنهاد استقبال کرده و اقدامی انجام میدهد
۴- شخصیسازی را انجام دهید
وقتی مشتری پیامهایی دریافت میکند که متناسب با خودش باشد، بیشتر توجه میکند و اقدامی انجام میدهد. در حقیقت، محتوای شخصی شده ۴۲٪ عملکرد بهتری نسبت به محتوای استاتیک دارد.
بنابراین، حتماً نشانههای شخصیسازی را در بازاریابی پیامکی خود قرار دهید. برخی از مثالهای شخصیسازی تجارت الکترونیکی شامل آدرسدهی به هر گیرنده با نام، ارسال پیشنهادها / اطلاعات بر اساس موقعیت مکانی وی و ذکر فعالیت اخیر با شرکت شما مانند خریدهای اخیر، یادآوری ترک سبد خرید، بهروزرسانی حملونقل و موارد دیگر است.
۵- آن را کوتاه نگه دارید
پیام متنی، قالب مناسبی برای ارسال یک نوشته طولانی به کاربران نیست، شما فقط حدود ۱۶۰/۷۰ کاراکتر برای کار دارید؛ بنابراین، پیامهای متنی خود را کوتاه و ساده نگه دارید.
کار خود را با جلبتوجه شروع کنید، مانند پیشنهاد شگفت انگیزی که باید به اشتراک بگذارید. افزودن عبارتی مانند “پیشنهاد ویژه” به ابتدای پیام شما باعث جلبتوجه کاربران میشود، آنها را به ادامه خواندن ترغیب میکند و آنها را وادار به اقدام میکند.
بازاریابی پیامکی: بد
اکنونکه دانستید در مورد بازاریابی پیامکی چه کاری باید انجام دهید، بیایید نگاهی به برخی از اشتباهاتی که نباید مرتکب شوید بیندازیم.
فراموش نکنید که زمانبندی خیلی مهم است
این را تصور کنید: نیمهشب است، شما کاملاً در رختخواب دنج خود خوابیدهاید، سپس ناگهان با یک پیام متنی از یک تجارت از خواب بیدار میشوید. آیا میتوانید به چیز آزاردهندهتری فکر کنید؟
همچنین نمیتوان صبح زود، در تعطیلات یا هنگام شام با خانواده خود از کسبوکار متن نوشت.
برای جلوگیری از این نوع شرایط که میتواند حتی وفادارترین مشتریان خود را از دست دهید، باید زمان بازاریابی پیامکی خود را در نظر بگیرید.
به مناطق زمانی که مشتریان در آن قرار دارند توجه کنید و در زمانهای مناسب پیام ارسال کنید.
۲. از زبان عامیانه و اختصارات استفاده نکنید
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، فقط ۱۶۰/۷۰ کاراکتر برای انتقال پیام خود دارید. اما، این بدان معنا نیست که شما باید علامت عامیانه و اختصارات متن را در پیام خود بگنجانید تا متناسب با آن فضای محدود باشد.
زبان عامیانه و اختصارات متن برای همه قابلدرک نیست؛ بنابراین، اگر از آنها در بازاریابی پیامکی خود استفاده کنید، ممکن است کاربران را گیج کنید. اگر مشتریان شما هیچ ایدهای در مورد آنچه شما صحبت میکنید ندارند، پیام شما را نادیده میگیرند.
اجتناب از عامیانه و اختصارات متن، حرفهای به نظر رسیدن ارتباطات شما و همچنین درک آنها توسط گیرندگان است.
۳. در شناسایی خود کوتاهی نکنید
آیا تابهحال پیام کوتاه ناشناس و مرموزی دریافت کردهاید؟ جواب دادید؟ احتمالاً نه، شما نمیدانید با چه کسی صحبت میکنید!
بهخاطر داشته باشید که هنگام ارسال پیامک به مشتریان، اگر مشتری پیام متنی دریافت کند بدون اینکه بداند از چه کسی است، احتمالاً آن را SPAM میداند یا شک میکند که به شماره اشتباهی ارسال شده است.
دقیقاً همانطور که هنگام ملاقات شخصی با شخصی روبرو میشوید، خود را معرفی کنید. وقتی مشتریها بدانند این شغل شما است که با آنها ارتباط برقرار میکند، احتمال اینکه پاسخ دهند بیشتر خواهد بود. بهعلاوه، تکرار نام شرکت شما به بهبود شناخت برند کمک میکند.
۴-اصرار زیادی نداشته باشید
هیچکس نمیخواهد با کسی که دائماً سعی در فروش چیزی به او دارد ارتباط برقرار کند. اگرچه ممکن است هدف اصلی کمپین بازاریابی پیامکی شما فروش محصولات باشد، اما مهم این مشتریانتان را عصبی نکنید.
به یاد داشته باشید، مشتریان شما انسان هستند، بنابراین با آنها با لحنی دوستانه صحبت کنید.
این نکات را در بازاریابی پیامکی هیچوقت فراموش نکنید
سرانجام، وقت آن است که از بدترین اقدامات بازاریابی پیامکی صحبت کنیم.
از انجام این اقدامات بازاریابی پیامکی به هر قیمت خودداری کنید.
۱. فقط در مواقع نیاز پیام دهید
افراد روزانه و روزانه با تعداد زیادی پیام بازاریابی بمباران میشوند، خواه از طریق متن، ایمیل، نامه مستقیم، تبلیغات شبکههای اجتماعی و غیره. در واقع، ۱۶ میلیون پیام کوتاه در هر دقیقه ارسال میشود، این عدد خیلی زیادی است!
کسبوکار شما نباید با ارسال پیام زیاد به این حجم اضافه کند. اگر چیز مهمی برای گفتن یا پیشنهاد ندارید، بهتر است اصلاً متنی ارسال نکنید. فقط با ارسال جالبترین متنهای خود، از ایجاد مزاحمت برای مشتریان جلوگیری خواهید کرد. بعلاوه، وقتی ببینند که از شما متنی دریافت کردهاند، میفهمند که این یک چیز خوب است.
۲. همیشه راه را برای انصراف باز بگذارید
همانطور که قبلاً اشاره کردیم ارسال پیامک به مشتریان بدون اجازه آنها غیرقانونی است. همچنین غیرمجاز است که به کاربران راهی برای انصراف از دریافت پیامهای خود ندهید.
شما همیشه باید به کاربران راهی بدهید که در پایان هر متنی که ارسال میکنید، خصوصاً اولین متنی که برای آنها ارسال میکنید، از دریافت پیام انصراف دهند. اگر به طور تصادفی مشترک شوند یا به هر دلیلی نمیدانند برای چه کاری در سیستم ثبتنام میکنند، این امکان را برای هر کاربر فراهم میکند که بهراحتی انصراف دهد.
بهعنوانمثال، به مشتریان بگویید تا برای انصراف از پیام کوتاه “لغو” را ارسال کنند.
یادآوری کاربران در هر زمان که میتوانند انصراف دهند به شما کمک میکند تا مزاحم آنها نشوید و همچنین باعث میشود لیست اصول بازاریابی پیامکی شما فقط از افرادی باشد که در واقع علاقهمند به دریافت پیامهای شما هستند.
۳– فراخوان و دعوت به عمل قوی
دعوت به عمل قوی در هر نوع کمپین بازاریابی مهم است. یک تماس برای اقدام کاربران را ترغیب میکند تا گام بعدی را بردارند و آنها را در مسیر خریدار حرکت دهند.
و مشتریان شما خوانندگان ذهن نیستند، بنابراین اگر میخواهید کاری انجام دهند، باید از آنها بخواهید.
گنجاندن فراخوان برای اقدام در کمپینهای بازاریابی پیامکی بهسادگی و با افزودن عباراتی مانند:
- ثبتنام رایگان!
- برای دیدن محصولات، روی لینک کلیک کنید!
- برای تخفیف ۲۰٪ تخفیف از این کد در هنگام پرداخت استفاده کنید!
- این نظرسنجی را تکمیل کنید تا شانس قرعهکشی را داشته باشید!
پس از خواندن پیام متنی خود، هر قدم را که میخواهید کاربران بردارند، روشن کنید.
پیامرسانی متنی میتواند ابزاری قدرتمند برای تجارت شما باشد، به شما این امکان را میدهد
که پیامهای مهم را مستقیماً به دست مشتریان خود بفرستید؛ بنابراین، از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید
که این نکات را در ذهن داشته باشید و همیشه آنها را در دستور کار خود قرار دهید.
امید واریم که با اصول بازاریابی پیامکی اشنا شده باشید.